Dagens boktips!!

Jag har läst & läst i 2 dagar! Det är ju sportlov & då brukar jag passa på & läsa lite böcker. Jag har en del bokprat efter lovet, så får jag läsa in mig på lite nya böcker...



  • Ja, här ett axplock av vad jag har läst till 6:or & 7:or. Jag valde några lättlästa ungdomsböcker, några fantasy, några typiska tjejböcker.



    Dessa tre blev dagens favoriter!!
    Det är Kung Steves självlysande hip hop bibel av Thomas Fröhling, Evelina av Hanna Christenson och Spejarens lärling av John Flanagan.

 

Kung Steves Självlysande hip hop bibel var underbart skriven! Den handlar om Steve. Det uttalas Steve, som rimmar på teve. Inte Steve som rimmar på liv. Det är han som ska bli den nya kungen av hip hop! Riktar sig väl till dom från åk 5 till 8 beroende på läsmognad.

Evelina av Hanna Christenson handlar om Evelina som är ensam. Hon hatar varje skoldag. Men när hennes familj flyttar till en mindre ort & Evelina börjar på gymnasiet förändras allt! Hon blir inbjuden till dom populära tjejernas gäng. Boken handlar också om Malin, som alltid varit skolans hackkyckling och Susanna som är vacker & populär. Alla killar vill ha henne och alla tjejer vill vara henne. Under hösten tvingas hon göra ett val som förändrar hennes liv. Tre tjejer & tre sammanflätade livsöden... Riktar sig till högstadiet.

Spejarens Lärling (Gorlans ruiner) av John Flanagan handlar om Will som är lite till växten, men snabb & kvicktänkt. Så länge han kan minnas har han velat bli riddare som sin far - en far han aldrig fått lära känna. Han nekas inträde till Redmonts krigarskola och får istället bli lärling hos Halt. Det är en spejare med övernaturlig förmåga att röra sig osedd. Will lär sig motvilligt behärska spejarens vapen. Will & Halt tvingas ut på ett uppdrag för att förhindra att kungen mördas... Denna kan man nog läsa från åk 5 och i högstadiet. Mycket bra!

Kommentarer
Postat av: Sara

haha hiphop bibeln verkade grym ;)

Tusan va du läst böcker!

2009-02-18 @ 22:11:05
URL: http://fabulousprincess.blogg.se/
Postat av: Majsan

Ja Kung Steves...skulle du oxå kunna läsa...hur kul som heslt...o rapptexter i boken..haha skrattade gott:)

2009-02-19 @ 08:54:01
URL: http://marisia.blogg.se/
Postat av: Sara

haha du kommenterade på din egen blogg haha :D va kul :D

2009-02-19 @ 10:01:25
URL: http://fabulousprincess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0